Transports "zaļš" kļūst lēnām

- 29.Marts, 2023
PROJEKTS
Laikrakstā

Ja runājam par zaļu transportu, tad sākumam nedaudz statistikas. Latvijā uz šī gada 1. janvāri bija reģistrēts 3941 elektromobilis (3832 kategorijā M1 un 109 – kategorijā N1). Elektromobiļu skaits valstī 2022. gada laikā pieaudzis par 81%. Uz pērnā gada 1. oktobri Rīgā bija reģistrēti 1757 elektromobiļi, bet abos Latvijas lielākajos novados – Ogres un Valmieras – attiecīgi 86 un 34. Mums blakus esošajos kaimiņu – Cēsu, Limbažu, Smiltenes un Valkas – novados tobrīd bija 35, 10, 7 un 2 elektromobiļi. Valmieras novads tāds prātīgs šajā virzienā.

Kur zaļi uzpildīt auto?

Lai brauktu tālākus gabalus, vajag uzlādes stacijas. Par tām stāsta PAULS BEINAROVIČS, CSDD Elektromobilitātes un radaru sistēmas attīstības daļas vadītājs:

«Satiksmes ministrija mums deleģēja izveidot Latvijā nacionāla līmeņa uzlādes tīklu. Tas viss sākās 2016. gadā. Šim pasākumam tika piešķirts Eiropas finansējums. Tīkla koncepts ir uzlikt uzlādes stacijas uz valsts galvenajiem ceļiem intervālos 30 kilometri plus mīnus 10 kilometri, uz reģionālajiem ceļiem intervāls starp stacijām 50 kilometri plus mīnus 10 kilometri. Un vēl papildus uzlādes stacijas lielākajās apdzīvotajās vietās, sākot ar iedzīvotāju skaitu 5 tūkstoši. Piemēram, Valmierā tāpēc ir divas uzlādes stacijas, jo pilsētā vairāk par 20 tūkstošiem iedzīvotāju. Pirmo kārtu mēs palaidām 2018. gada jūlija sākumā, bet 2021. gada beigās mēs pabeidzām visas pārējās uzlādes stacijas. Šobrīd Latvijā ir uzlādes staciju tīkls ar 139 stacijām, tās visas ir 50 kilovatu līdzstrāvas uzlādes stacijas, varbūt ne pašas ātrākās, taču patlaban pasaulē noteikti bestsellers. Pārklājums ir tāds, ka šobrīd ar elektromobili var izbraukāt visu Latvijas teritoriju.

Uzlādes stacijā norēķins ir par laiku – minūti, nevis par kilovatstundām, šobrīd maksa ir 20 centi minūtē. Maksa tiek pārskatīta ne biežāk kā reizi mēnesī atkarībā no elektrības biržas cenas svārstībām. Šāds norēķinu modelis tika izvēlēts ar mērķi, lai uzlādes stacijas netiktu lieki aizņemtas. Jo ļoti daudzās vietās Latvijā mūsu uzlādes stacijas ir vienīgās, tā ir vienīgā iespēja uzlādēt elektromobili. Diemžēl cilvēkiem ir tāds niķis: ja tas neko nemaksā, tad viņš piesprauž savu auto un aiziet savās gaitās... Pa to laiku nākamajam, kurš varbūt piebrauc ar tukšu bateriju, nav variantu braukt tālāk. Tāpēc izvēlēts šāds modelis, kas motivē uzlādēt elektromobili maksimāli efektīvajā režīmā un neturēt savu auto lieki pie stacijas.»

10 lieli putekļu sūcēji Valmieras ielās!

Par zaļu sabiedrisko transportu novadā, taču vispirms pašā Valmieras pilsētā zinīgākais vīrs, protams, ir AIGARS VĪTOLS, VTU Valmiera valdes priekšsēdētājs.

Zaļš sabiedriskais transports un uzņēmuma pieredze ar to...

Jautājums jādala divos blokos. Pirmais attiecas uz pārvadājumiem Valmieras pilsētā, otrais – uz novadu kopumā. Valmierā mums jau divus gadus brauc 10 hibrīda (dīzelis+elektrība) autobusi. Šie busi pirkti par Eiropas Savienības līdzekļiem ar mūsu līdzfinansējumu. Attiecības ar Centrālo finanšu līgumu aģentūru par šī finansējuma piesaisti un autobusu izmantošanu paredz, ka šiem hibrīda autobusiem Valmierā jābrauc vēl vismaz astoņus gadus. Neatkarīgi no tā, kurš pilsētā nodrošina pārvadājumus. Šobrīd ir aktīvs iepirkums uz pasažieru pārvadājumiem Valmieras pilsētā, kur, protams, arī mēs, VTU Valmiera, startējam. Ja uzvarēsim šajā iepirkumā, mēs turpināsim šos busus izmantot kā vietējais pārvadātājs, ja iepirkumā uzvarēs kāds cits, tad attiecīgi šie autobusi faktiski no pilsētas par atlikušo vērtību ir jāizpērk jaunajam pārvadātājam, kuram tos jāturpina izmantot Valmierā. Tas nozīmē, ka šie hibrīda autobusi pie jebkāda rezultāta pārvadājumu iepirkumā pilsētā turpinās kursēt Valmieras maršrutos.

Cik liels ir ieguvums no hibrīda tīri tehnoloģiskajā ziņā?

Ieguvums ir pietiekami labs. Vidēji tie ir apmēram 5 litri dīzeļdegvielas, ko ietaupām uz 100 kilometriem, salīdzinot ar tiem busiem, kas bija šajos maršrutos pirms hibrīdiem. Plus vēl šie autobusi ir ekoloģiskāki, zaļāki, klusāki, atbilstošs režīms ļauj autobusam pie pieturas piebraukt tikai ar elektrību, tobrīd dīzeļdzinējs pilnībā atslēdzas. Tas nozīmē, ka tajās vietās, kur pulcējas cilvēki, autobusam faktiski izmešu nav. Plus vēl tas, ka šie busi jau ir tādas klases, ka – kā mēs uzņēmumā mēdzam jokot – mēs ar šiem 10 hibrīda autobusiem padarām Valmieru tīrāku. Iedomājamies, ka mūsu pilsētā pa ielām brauc 10 lieli putekļu sūcēji, kuri paši rada samērā mazus izmešus, tai pašā laikā šie busi dzesēšanai ņem iekšā pilsētas gaisu, no kura visas daļiņas un mikroelementi paliek autobusa filtros! Sanāk, ka izmešu busam ir stipri vien mazāk nekā tā piesārņotā gaisa apjoma, kas caur filtriem tiek izmantots autobusā. Plus vēl tas, ka pilsētas iepirkums paredz, ka pasažieru pārvadātājam turpmākajā pilsētas pārvadājumu procesā būs jānodrošina arī divu elektroautobusu iesaiste. Šobrīd Valmierā pārvadājumus nodrošina šie 10 hibrīda autobusi un vēl – mūsu gadījumā – arī lielie dīzeļa dzinēja busi, kā arī trīs nelielas ietilpības Mercedes Sprinter busiņi ar salīdzinoši mazu degvielas patēriņu. Šis skaits ir pietiekams pilsētas maršrutu nodrošināšanai, bet iepirkums paredz, ka pārvadātājs nomaina pieminētos divus dīzeļa busus pret diviem elektroautobusiem, līdz ar to viss lielais segments ir nosegts ar zaļajiem autobusiem, un tā vajadzētu izskatīties Valmieras pilsētā pasažieru pārvadājumiem tuvākajos 10 gados.

Tas nozīmē arī pilnīgi autonomu elektrības uzlādes sistēmu.

Jā. Tieši tāpēc pašvaldības izsludinātajā iepirkumā tiek prasīta vieta, kur busus uzlādēt. VTU Valmiera šāda uzlādes vieta jau ir izbūvēta pirms diviem gadiem, no tās lādējam arī savus hibrīda busus. Tā kā mums ir gan vieta, gan arī atbilstoša jauda, tāpēc iepirkuma prasības esam gatavi pildīt jau no pirmās dienas. Par citiem pārvadātājiem, kas šajā konkursā piedalās, nevaru komentēt. Iepirkuma nosacījumi paredz, ka abiem elektroautobusiem uz līnijas jāparādās jau līdz šī gada beigām.

Tagad par zaļo transportu visa novada griezumā...

Tas attiecas uz VTU Valmiera noslēgto līgumu par starppilsētu un arī lauku maršrutu pārvadājumiem turpmākajos 10 gados. Līgums paredz, ka mums 10% apmērā no kopējā izmantoto autobusu skaita jānodrošina bezizmešu jeb elektroautobusi. Mūsu gadījumā tās ir 6 transporta vienības, ko izmantojam starppilsētu un lauku maršrutu pārvadājumos. Šobrīd mums ir izsludināts iepirkums uz elektroautobusu iegādi, mums gada laikā jānopērk 6 elektroautobusi. Plānojam, ka trīs no tiem varētu izmantot Valmieras apkaimē, bet trīs – Rūjienas apkaimē. Sanāktu novadā ziemeļu gals ar elektromobilitāti.

Tas nozīmē, ka arī Rūjienā prasīsies uzlādes punkts...

Jā, bet šos autobusus mēs nelādēsim publiskajā infrastruktūrā, mums uzlāde paredzēta pašiem savā ražošanas bāzē. Pats šis elektrobusu iegādes process mums ir gana sarežģīts, jo kā pašvaldības uzņēmumam VTU Valmiera ir zināmi normatīvi, kas jāievēro attiecībā uz zaļo iepirkumu. Ja mēs pērkam šādus nelielas ietilpības – parasti ar 19 vietām – M2 klases autobusus, tiem jāatbilst noteiktai svara kategorijai, šķiet, ar masu zem 3 tonnām. Tad nu šie M2 klases autobusi ļoti grūti ietilpināmi šajā masas kategorijā tieši akumulatoru bateriju svara dēļ. Jā, tiek ražoti šādi M3 klases busi un tie ir tirgū pieejami, bet likums mums uzliek par pienākumu pirkt M2 klases busus. Faktiski likums mums paģēr pirkt mašīnas, kuras šobrīd reāli neražo! Šis mums kā pašvaldības komersantam ir ārkārtīgi liels apgrūtinājums, kāda nav nevienam privātajam komersantam, jo uz viņu šī zaļā iepirkuma prasības neattiecas. Mēs gribam, lai visi mūsu valstī būtu zaļi, bet tai pašā laikā mums ir dalīšana starp pašvaldību un privātajiem komersantiem! Uz pirmajiem attiecas zaļās prasības, uz otrajiem – nē, bet mēs taču konkurējam vienā tirgū un par vienu un to pašu lietu.

Pie Teslas stūres jau astoto gadu

Privāto elektromobiļu jomā gudrākais eksperts mūspusē varētu būt privātuzņēmējs ANDRIS KAROLS, galu galā viņš savu pirmo tikai pusgadu veco, bet avārijā nedaudz cietušo Teslu no ASV atveda Valmierā jau tālajā 2016. gadā un joprojām viņa ģimenē brauc tikai ar šī zīmola un tikai elektromobiļiem! Andra pieredze pelnījusi plašāku publikāciju, tāpēc šeit tikai dažas, būtiskākās viņa atziņas par privātu elektromobili. Vispirms par amerikāņu Tesla.

• Ar amerikāņu mašīnām, arī elektromobili Tesla ieskaitot, ir samērā sarežģīti. Jāmaina navigācija, radio, interneta pieslēgums, pagrieziena lukturi un to bloki, lādēšanas sistēma... Finālā tas sanāca dārgi. Bet teslas jau nepērk tie, kuri skaita naudu!

esla S, ar ko braucu, ir jaudīgs auto. Konkrētam auto ir 772 zirgi, bet kopš 2021. gada ražo Tesla S modifikāciju jau ar 1000 zirgiem. Ar pilnu uzlādi vasarā varu nobraukt 400 kilometrus, ziemā kādus 50 kilometrus mazāk. Būtiska lieta, ko daudzi joprojām nezina, arī es nezināju... Kad atbrauc mājās, tad, vienalga, cik dienā esi nobraucis, obligāti uzliec uz lēno lādēšanu, lai tev otrā rītā elektromobilis vienmēr būtu pilns! Tā jādara, ja gribi ar elektromobili baudīt komfortu.

• Ar tukšu bāku vēl nekad uz ceļa neesmu palicis, bet servisa dēļ... Teslai šobrīd tuvākie servisi ir Polijā un Somijā, ir viens cilvēks Liepājā, kurš taisa elektroniku. Elektronikā arī leiši ir stipri, viņi taisa teslas Kauņā un Šauļos. Ar teslas ritošo daļu tiek galā parastā servisā.

Par elektromobiļu tuvāko nākotni Latvijā.

• Elektromobiļus var pirkt tie, kuriem ir privātmājas vai arī garāžas, taču diez vai garāžu kooperatīvos tas būs iespējams. Elektromobiļiem pagaidām nav vietas daudzdzīvokļu māju pagalmos, jo cilvēks varbūt grib nopirkt elektromobili, bet viņam nav, kur to lādēt! Neviens vadus pa logu uz savu elektromobili nevilks. Ar tukšu bateriju pēc tam no rīta stāvēt rindā pie uzlādes vietas aiz 10 automobiļiem – tur jau sākas stress, tas vairs nav komforts, tad kam viņam tādu mašīnu vajag?!

• Manos plānos ir Valmierā vienā no centra ieliņām slēgtā – ar barjeru – auto stāvlaukumā ierīkot 10 – 15 stāvvietas un uzlādes vietas elektromobiļiem, kur katru no tiem varēs uzlādēt. Tie, kas gribēs, nopirks vai noīrēs šīs vietas, viņiem katru rītu auto būs uzlādēts un gatavs braucienam. Pa ceļam tad vajadzības gadījumā varēs elektrību papildināt.

PIETURA – DZELZCEĻA STACIJA. Valmieras pilsētas maršrutos patlaban kursē 10 autobusi ar hibrīda (elektrība+dīzelis) dzinējiem.

Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. #SIF_MAF2022


Pilno versiju par maksu ir iespējams aplūkot adresē www.news.lv

Komentāri
Pievienot komentāru