Skolas ar pievienoto vērtību

- 28.Septembris, 2018
Izglītība
Portālā

Valmierā darbojas divas privātās pamatskolas. Kāpēc pilsētā, kurā ir piecas vispārizglītojošās skolas, un kaimiņu pagastu centros, kas atrodami vien piecu, desmit kilometru attālumā, vēl pa kādai, vecāki meklē izglītošanās alternatīvas?

«Liesma» sarunājās ar to bērnu vecākiem, kuri izvēlējušies maksas izglītību savām atvasēm, runājās ar «UNIVERSUM» un «ZAĻĀS SKOLAS» direktoriem, lai izzinātu, kas, viņuprāt, ir tas pamats, kas ļāvis mācību iestādēm attīstīties. Iespēju bērniem, kas mācās šajās skolās, ir daudz, taču, ja tā drīkst teikt, skolas ir meklējušas atšķirīgus izaugsmes ceļus, attīstības nišas, ko piedāvāt ģimenēm, kurās aug bērni. Vienojošais – abas Valmieras privātās pamatskolas izglītības procesa centrā ir likušas BĒRNU. Un skolu licencēto mācību programmu piedāvājumu ir veidojis pieprasījums, atceroties, ka katrs cilvēks tik tiešām Latvijai ir vajadzīgs un svarīgs.

Vienojošais privātajās mācību iestādēs ir mazs bērnu skaits grupiņās un klasēs un līdz ar to iespēja pedagogam ļoti individuāli vērtēt bērna spējas, zināšanas, talantu un ar to strādāt. Abās skolās nerunā par dedzīgu sacensību par augstāko reitingu un labākajām atzīmēm, bet par to, kā bērniem labāk, saprotamāk un pacietīgi strādājot ļaut mācību priekšmetus apgūt tā, lai būtu atbilstoši konkrētajām prasībām bērns sagatavots skolai, apmācīts valodās, matemātikā vai dabaszinībās, bet arī visu iemācījies un sapratis, kam un kā to viņam vajadzēs pieauguša cilvēka dzīvē. Arī privātajās pamatskolās netrūkst izaicinājumu un grūtību, bet skolu vadība, pedagogi, atbalsta personāls, bērni un vecāki sevi sauc par iedvesmas pilnu komandu, kas gadu no gada darbu pilnveido, un privātskolu vadītāji pat neminēja vārdu salikumu – savstarpējā konkurence, jo mācību iestādes atrod vecāki. Ģimenes izvēlas, kuru no skolām apmeklēs viņu bērns.

«UNIVERSUM»

Pamatskola, kurā mācību procesā plaši izmanto Montesori pedagoģijas metodes, kura uzmanības centrā notur daudzbērnu ģimenes un kristīgās vērtības. Skola, kuras resursu izmanto vecāki, kas izvēlas bērniem nodrošināt mājmācību un tālmācību.

«Universum» direktors ANDIS APSĪTIS:

«Mūsu misija nav veidot institūciju, kam būtu kosmosa mērķi, mūsu misija ir ļoti piezemēta, praktiska un cieši saistīta ar ģimeni. Mēs gribam stiprināt tēva un mātes autoritāti un kā skola esam palīgs, lai vecāki varētu veiksmīgāk bērnus izglītot un audzināt. Mums kā mazai un arī privātai skolai ar ļoti vienotu kolektīvu un vērtību pamatu ir iespēja būt daudz elastīgākiem, apmācot katru bērnu, individuāli pieejot. Mūsu gadījumā visa pamatu pamats ir arī kristīgās vērtības, kas, mūsuprāt, ir civilizētas sabiedrības stūrakmens. Mēs skaidrojam dažādas iespējamās izvēles un parādām dažādos ceļus, bet izgaismojam to vienu, lai bērnos nav apjukuma.

Montesori ir metode, kuru izmantojam mācību procesā, tā ir iespēja bērnam dot sakārtotību visās pamatjomās: dabā, matemātikā, valodās, sajūtu jomā, praktiskās dzīves izziņā. Bērni daudz var izpētīt, uzzināt un apgūt pat daudz agrākā vecumā.

Mēs pievienojām muzikālo jomu, jo gribam būt kopā ar laimīgām ģimenēm, kuras redz, ka viņu bērni ir laimīgi, ka viņi pēc skolas izmanto interešu izglītības iespējas, bet vēlā pēcpusdienā dodas uz māju kopā ar vecākiem, izmācījušies, sagatavojuši dažādus projektu darbus, malā noliekot skolas lietas, lai pāris vakara stundas tiešām pabūtu visi kopā.»

KO SAKA VECĀKI?

Līga Neļķe, «Universum» izvēlējusies bērniem mājmācību un tālmācību:

«Jūs jautājat, kāpēc bērnus mācu mājās? Man ir pretjautājums: cik ilgi var gaidīt uz reformām Latvijas izglītības sistēmā? Mani bērni aug, vecākajam ir 14, jaunākajam 10 gadi. Dēls jau mācās 7. klasē un izmanto tālmācības iespēju – daudz dara un apgūst patstāvīgi. Mājmācības būtība: bērnam ir jāliek patstāvīgi domāt un jāveicina bērna interešu attīstība. Viņš jāradina pie tā, ka ne jau skolotājs vai mamma lej viņā zināšanas, bet bērns dodas pats tajā virzienā, kur zināšanas ir iegūstamas.

Mūsu ģimene ar «Universum» sadarbojas piekto gadu. Mans uzskats: skola var palīdzēt bērnam augt vai diemžēl arī izaugsmi bremzēt. Esot mājmācībā, ir svarīgi, lai skola ir sabiedrotā, lai kopā izveidojam to pareizo informācijas plūsmu, kas attīsta. «Universum» ir labs atbalsts ģimenēm. Mēs esam no Raunas novada un ļoti dažādos veidos sadarbību ar mācību iestādi organizējam interaktīvā vidē. Gribu uzsvērt, ka mājmācība jau nav skolas un mācību stundu saraksta pārnešana uz istabu. Mājās mācoties, bērns ātrāk apgūst vienu priekšmetu, kad citā iepaliek, tad nopietnāk jāpievēršas tam. Jā, mamma tam seko līdzi, un izmantojam skolas piedāvātos materiālus, metodiku. Mums tas izdodas. Bērni kārto visus pārbaudes darbus, ko prasa valsts izglītības sistēma, un man ir prieks, ka bērni dzīvi apguvuši veselumā. Pašreizējā izglītības sistēmā tieši tas ir traucējoši, ka mācību priekšmetus māca atrauti citu no cita.»

Kristīne Grasberga, bērni mācās «Universum» pirmsskolā:

«Sākoties šim mācību gadam, no pašvaldības bērnudārza pārgājām mācīties uz «Universum». Mani pašu interesē Montesori pedagoģijas metodes, tās uzskatu par vērtīgām bērnu izglītošanā, esmu šo to apguvusi pašmācības ceļā un ģimenē, mājās darbojoties ar bērniem, tās centos likt lietā. Uzzināju, ka «Universum» Montesori izmanto profesionāļi, tad kāpēc to neizmantot? Mans apsvērums: ja varu bērniem dot ko labāku, tad to darīšu, jo tie ir mani bērni! Tas, ko piedāvā «Universum», pagaidām ļoti apmierina. Otrs izvēles iemesls – esam kristīga ģimene. Kristīgās vērtības, par kurām stāsta bērniem bērnudārzā, pilnībā atbilst mūsu priekšstatiem. Abi bērni mēneša laikā jaunajā vietā ir lieliski iejutušies. Man liekas, tamdēļ, ka pirmsskolas grupiņās ir īsta, ģimeniska atmosfēra, mazākie mācās no lielākajiem bērniem, un tur tāda sirsnība staro. Iespējams, ka nākamajā gadā vecākais bērns mācīsies arī «Universum» 1. klasē, jo es esmu par to, ka izglītības sistēmai ir jāmainās un nepieciešama ir kompetencēs balstīta sistēma.»

«ZAĻĀ SKOLA»

Pamatskola, kas strādā radoši un dzīvo veselīgi, sargājot apkārtējo vidi. Tā ir arī ekoskola, kas nodrošina atbalstu ģimenēm, kurās aug īpašie bērni. Skola, kura nevis vārdos, bet darbos nodrošina iekļaujošo izglītību.

«Zaļās skolas» direktore LIGIJA FRIŠFELDE:

«Mūsu bērni grib uz skolu, gaida skolu, un tas ir pats svarīgākais! Ir ģimenes, kas pārliecinātas par zaļu dzīvošanu, viņiem patīk, ka darbojamies kā ekoskola. Vides pedagoģija ir tā, ko daudz izmantojam, bērni labprāt iet laukā mācīties. Viņi trīs reizes dienā bauda arī veselīgas maltītes, daudz zinību apgūst, praktiski darbojoties, skolotājas ir apguvušas vides pedagoģiju, Montesori metodes, un to visu izmantojam mācību procesā.

Bet iekļaut nozīmē – pieņemt! Bērns ar īpašām vajadzībām, atrodoties iekļaujošā vidē, aug un attīstās. Viņam ir, no kā mācīties, ir, uz ko tiekties, bet citi bērni tā mācās empātiju, pieņemšanu, saprotot, ka cilvēku vajadzības, izpausmes var atšķirties, mācīšanās ātrums var atšķirties. Mēs bērnus nesalīdzinām, bet, ja mācīties ir grūtāk, tad sakām: bērns apgūs lēnāk, bet apgūs! Mācību, izziņas process un paša bērna vēlme izzināt ir svarīgākā. Izglītības sistēma ar savām prasībām bērnu nedrīkst salauzt. Ideāla skola ir tad, kad skolēni un pedagogi ir vienā emocionālajā līmenī, nevis skolotājs jūtas pārāks, jo gadās, ka līdz bērna varēšanai ir jāpakāpjas, nevis jānolaižas. Ne tikai bērniem, arī skolotājiem ir daudz jāmācās. Mēs esam priecīgi, ka skola aug un attīstās, mums ir virkne ideju, ko vēl iekļaut mācību procesā, un esam gandarīti, ka reiz izveidotā vecāku skoliņa ir izaugusi par pamatskolu. Ir gandarījums, ka mums kopā izdodas!»

KO SAKA VECĀKI?

Elizabete Bendika, trīs meitas mācās «Zaļajā skolā»:

«Vecākā meita mācās jau 5. klasē, un mūsu ģimene bija to vecāku skaitā, kas piedalījās skolas pirmsākumos, domājot, kur mūsu bērniem patiktu mācīties. Ziniet, ļoti svarīga ir skolas vide, bērns ļoti ietekmējas no apkārt notiekošā. Mūsu skolā ir ļoti labas bērnu, skolotāju, vecāku attiecības, tas ir svarīgi, un katrs bērns saņem individuālu uzmanību. Tas ir īpaši svarīgi Imanuelai, jo pirms skolas viņa apmeklēja speciālo pirmsskolas izglītības iestādi. Bija brīži, kad zinoši pedagogi teica: viņa nerakstīs, nelasīs, bet nē, viņa lasa, un viņai ir glītākais rokraksts klasē! Kad skoliņā mācījās jau vecākā un vidējā meita, tad palaidām pirmsskolā arī mazāko. Vēl priecājos, ka skolā nav lielie mājasdarbi, jo man ir svarīgi būt mammai, pavadīt ar bērniem kopā laiku, kopā darīt interesantas lietas, bet nevēlos tēlot skolotāju. Un ērts ģimenēm ir arī skolas darba laiks, kad visas trīs meitas uz māju, kas ir Vaidavas pusē, varam vakaros vest vienlaikus.»

Jolanta Tauriņa Ieveniece, dēls mācās «Zaļās skolas» pirmsskolā:

«Jorens ir bērns ar īpašām vajadzībām, bet vienmēr esmu uzskatījusi, ka viņam ir jāaug kopā ar tādiem bērniem, kas dara vairāk un dara pareizāk, kas vairāk runā un izprot, jo tieši šādā vidē dēlam patīk atrasties, mācīties un komunicēt. Jorens ir mācījies divos pašvaldību dārziņos, arī Valmieras speciālajā pirmsskolas iestādē. Ziniet, es neviena slikta vārda nevaru teikt par šiem bērnudārziem, skolotājām, arī nodarbību tur bija daudz un interesantas, bet kopējā atmosfērā pietrūka individuālās pieejas, sarunu, kādas ir vajadzīgas tieši piecgadniekam, lai viņš garīgi augtu, nevis piedzīvotu kritienu atpakaļ. «Zaļās skolas» pirmsskolu apmeklējam kopš augusta sākuma, un es redzu izaugsmi. Puikam arī patīk iet uz bērnudārzu, satikt draugus. Ir doma, ka Jorens te mācīsies arī tad, kad pienāks skolas laiks, jo es uzskatu, ka bērniem ar attīstības traucējumiem, invaliditāti, šī skola ir brīnišķīga iespēja.»

 

Fakti

Skolās mācās:

«Universum» pirmsskolā mācās 68 bērni: 33 klātienē, 35 mājmācībā;

pamatskolā mācās 109 bērni: uz vietas 16, bet mājmācībā, tālmācībā 93;

«Zaļās skolas» pirmsskolā mācās 30 bērni, bet pamatskolā – 34.

Skolu mācību programmas:

«Universum»: vispārējās pirmsskolas izglītības un pamatizglītības programma (arī mazākumtautībām), divas mūzikas programmas un tālmācība 1.– 9. klasei;

«Zaļā skola»: vispārizglītojošā programma pirmsskolā un pamatskolā, speciālās pirmsskolas izglītības un speciālās izglītības programmas pamatskolā bērniem ar jauktiem attīstības, garīgās attīstības traucējumiem, smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem smagiem attīstības traucējumiem.

BĒRNS mācību procesa centrā un skola kā atbalsts ģimenei bērnu audzināšanā un izglītošanā – tie ir darbošanās principi, kas dominē Valmieras privātajās pamatskolās. Jāņa Līgata foto

«Liesmas» pielikums «Ziemeļvidzemes līkločos» ir sagatavots ar Valsts reģionālās attīstības aģentūras finansiālu atbalstu no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem.

Komentāri
Pievienot komentāru