Mazo dārza motoru "dziednieks"

14.Jūlijs, 2017
Dzīvesstils
Laikrakstā

Vīru lietas jūlijā sakrīt ar pašu karstāko zālienu pļaušanas laiku, tāpēc  īstais brīdis aprunāties ar vīru, kurš profesionāli pārzina visu tā saukto mazo dārza tehniku, sākot ar mazdārziņa uzrušinātāju krotu un beidzot ar pavisam modernu un jaudīgu mauriņa apcirpšanas raideru. Esiet pazīstami — uzņēmuma Agroserviss Valmiera meža un dārza tehnikas servisa meistars AIGARS LAUKMANIS!

PAREIZI BŪS TIKAI ŠITĀ! Aigars Rūcamlapas fotosesijai izstūmis veikala priekšā pavisam jaunu Husqvarna stumjamo zāles pļāvēju, lai parādītu, kādā pozīcijā pareizi iztīrīt tā apakšu. G. Vīksnas foto

Cik tev gadu un cik ilgi jau te, Mūrmuižas ielas servisā, darbojies?Pilni 55, šeit esmu no 2000. gada. Lai ar šiem motoriem un motoriņiem zinīgi ķimerētos, vajag taču kādu tehnisku izglītību apakšā... Pats esmu no Ozoliem Limbažu pusē, tur arī 5. Lauku profesionāli tehnisko vidusskolu beidzu 1980. gadā kā plaša profila traktorists - mašīnists. Toruden atnācu uz Valmieru, un te man pirmā darba vieta bija komunālo uzņēmumu kombinātā jeb, kā toreiz sauca, KUK — K(libie)U(n)K(urlie)! (Gardi smejas.) Sākumā KUK bišķi par šoferi pabraucu, puķu podus no Dārza ielas dārzniecības pavadāju, tad — uz virpas, un 1983. gadā atnācu uz Latvijas Agroķīmiju, tepat 10 gadus nostrādāju. Kad sākās jukas, kādu laiku pastrādāju mežā — uz forvardera. Nu un tad, kad te gribēja veikaliņu un servisu vērt vaļā, Vilnis (Avots) mani paaicināja atpakaļ. Kas bija pirmie aparāti, ar kuriem nācās darboties servisā? Jau pašā sākumā sadalījām, ko kurš darīs. Mans kolēģis Juris, kam jau bija pieredze Celmā pie Jāņa Rutkovska, tā kā vairāk paņēma motorzāģus un krūmgriežus, bet es — dārza tehniku: pļaujmašīnas, traktorus, zemes frēzes... Kādreiz pa ziemu arī man tika kāds motorzāģis un krūmgriezis. Pa šiem gadiem jau nekas mainījies nav, atšķirība tikai tā, ka apjoms aug.Vai arī tavā jomā nav tā, kā tas, piemēram, ir pie automobiļiem — no vienas puses tie kļūst arvien sarežģītāki un dārgāki, no otras — to kvalitāte agrāk tomēr bija labāka. Piekrītu. Varbūt ražotājs pat neiztaisa īpaši sarežģītāku, bet iziet uz materiāla ekonomiju — piemēram, motoros liek sadales zobratus ne vairs no metāla, bet gan no plastmasas. Uz tiem miljoniem, ko saražo, noteikti daudz ietaupa, bet cieš lietotājs. Mēs tad servisā liekam atpakaļ vietā metāla zobratu, jo cenu starpība tur ir minimāla, un metālnieki ir brīvi pieejami rezerves daļu tirgū.Vai šāda lieta arī nopietniem zīmoliem vai tikai ķīniešiem?Visiem. Motorus jau pasaulē netaisa 100 rūpnīcas, tie nāk vai nu no Briggs&Stratton, Honda un McCulloch, vai arī Loncin motori no Ķīnas. Īstenībā jau ir tā — ko ķīnietis ir riktīgi noskatījis, tam ir kvalitāte cepuri nost! Taču tas motors ir divas trīs reizes lētāks. Piemēra, Loncin ir  noskatīts no Honda, praktiski viens pret vienu, ar minimālām niansēm. Mēs tagad daudzām zemes frēzēm, krievu krotiem, pārliekam Loncin motorus. No divtaktniekiem pārejam uz četrtaktniekiem. Domāju, ka tie iet labi, un tādi jau ir vairāki simti pārveidoti. Šobrīd pieejami visdažādāko firmu ražojumi. Protams, krietni dārgāki ir pazīstamo zīmolu rīki, taču daudzi joprojām izvēlas nopirkt nenosakāmas izcelsmes, toties lētu pļaujamo.Nav jau cilvēkiem naudas, katrs pērk to, ko var atļauties. Viņi nedomā par šīs tehnikas servisu. Piemēram, Depo var nopirkt trimmeri vai vēl kaut ko par 100 eiro, bet tas jau ir vienreizējas lietošanas, ar tādu domu arī ražots! Cik iet, tik iet, kad apstājas, met miskastē un ņem nākamo... Un arī es tur neko tad nevaru līdzēt, jo visi trimmeri nav vienādi, katrai firmai ir kaut kāds knifiņš tur iekšā! Vienkārši nav tādu rezerves daļu. Piemēram, motorzāģi Depo var nopirkt par 70 eiro, bet te aizdedzes spole maksā 50 eiro, sliede 24 eiro... Kādas jaunas, interesantas lietas pa šiem gadiem nākušas priekšā? Bateriju instrumenti: zāģīši, trimmeri ar uzlādējamiem akumulatoriem, arī robotu tehnika — zāles pļāvēji... Sanāk jau dārgi, bet savas funkcijas pilda. Un labums, ka vienas akumulatoru baterijas der visiem vienas firmas rīkiem.


Pilno versiju par maksu ir iespējams aplūkot adresē www.news.lv

Komentāri
Pievienot komentāru