18. Oktobris, 2019
Vārda dienu svin: Rolanda, Rolands, Ronalds, Erlends

Maršruti jāoptimizē, nezaudējot pasažierus

Reģistrēties, lai varētu balsot
 

Jaunais gads atnācis ar jau labi zināmajām vecajām problēmām pasažieru pārvadātājiem, piedevām vēl tagad valstiski aktuāls temats — maršrutu optimizācija, kas, protams, nav labas dzīves dēļ... Par to, kāda šajā ziņā situācija Vidzemes pusē, Liesmai vakar klāstīja VTU Valmiera valdes priekšsēdētājs OSKARS SPURDZIŅŠ.

Maršruti jāoptimizē, nezaudējot pasažierus

Maršrutu optimizācija — kāpēc un kādā veidā tas varētu notikt?

Viss sāls ir apstāklī, ka pasažieru pārvadājumiem lauku un starppilsētu maršrutos pasūtītājs ir valsts, kas nosaka maršrutu tīklus un tarifus, saskaņo pieturvietas. Vārdu sakot, mums ir ļoti regulēts bizness. Katru gadu tā summa, ko prasa pasažieru pārvadājumu pakalpojumiem valstī, parasti tiek iedota mazāka. Apzināti. Un tad gada beigās vēl mēģina kaut ko sakasīt. Šī nav pirmā reize, kad parādās problēmas un kad finansējums visam (maršrutu) tīklam ir par mazu. Valsts ir viena no līgumslēdzējām pusēm, ja viņi uztur spēkā to apjomu, tad viņiem, protams, arī jāsamaksā! Nu, nevar būt tā, ka viņi vienkārši izliekas par beigtiem un kāds to visu paņem uz sevi! Šogad, jau sākumā redzot, ka budžets nesanāks un ka atkal tur ir ielikts mazs cipars, salīdzinoši neadekvāts pasūtījumu apjomam, satiksmes ministrs Augulis ir izdevis rīkojumu, kas vispirms attiecas uz Autotransporta direkciju, ka valstī par gandrīz miljonu kilometru jāsamazina kopējais nobraukums pasažieru pārvadājumu maršrutos. Šis jautājums izpaužas uz divām pusēm. Viena — protams, ļoti daudzi reisi jeb maršruti nav piepildīti. Jo katru gadu valstī pasažieru skaits par trim četriem procentiem, vietām pat līdz pieciem sešiem procentiem samazinās. To mēs novērojam arī savos maršrutos, īpaši Valkas pusē. Otrkārt, es pieļauju, ka laukos tie, kas attīsta kādus savus biznesus, arī lauksaimnieki  brauc ar savām mašīnām. Sabiedrisko transportu vairāk lieto pensionāri un skolēni, viņiem braucieni saistās ar kādu konkrētu laiku. Tad nu te varētu kaut kur tos kilometrus griezt nost.

Arī tauta taču skatās — re, brauc tukšs liels autobuss, kurā varbūt divas tantes sēž.

Taču valsts tajā pašā laikā arī šīm divām tantēm noteikusi pieejamību, jābūt tā sauktajai mobilitātei, kad cilvēkam kaut kur jānokļūst. Politiski tas pieņemts vairākos dokumentos, valsts no tā neatsakās, arī pašvaldības ļoti iebilst pret maršrutu likvidāciju: kaut gan cilvēki kādos punktos dzīvo maz, viņiem tomēr kaut kur jātiek. Uz pagasta centru, novada centru, kādu lielāku pilsētu, pie ārsta, uz veikalu... Visam tam ir jābūt!

IR VARIANTI. Vakar priekšpusdienā Valmieras autoostā bija piestājuši uzreiz pieci VTU Valmiera busi — gan lielie maršrutiem ar daudziem braucējiem, gan nosacīti mazais, kura ziņā tukšāki, taču arī cilvēkiem ikdienā nepieciešami maršruti.

Datums, kurā numurā raksts publicēts avīzē:
7. Marts, 2018

Pilno versiju par maksu ir iespējams aplūkot adresē www.news.lv.

"Liesma" sociālajos tīklos

twitterfacebookfacebook

Ziņu arhīvs

 
 
P O T C P S S
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31
 
 
 
 

Partneri